Ağızdan Ağza İletişim - WOMMA (Word of Mouth Marketing Association – Ağızdan Ağıza Pazarlama Birliği)
Firmalar, sosyal medya pazarlama faaliyetleri
kapsamında ağızdan ağza iletişim tekniklerinden geniş ölçüde
yararlanabilmektedir. Yararlandıklarında bunun faydasını hemen görmektedirler.
Ağızdan ağza iletişim en genel tanımıyla, bir bilginin, fikrin, deneyimin veya
sözün bir kişiden başka bir kişiye iletilmesi eylemidir.
WOM; ağızdan ağza
iletişim manasındaki İngilizcedeki kullanılan kısaltma bulunmaktadır. WOM
konusunda çalışan en etkili bağımsız organizasyon konumundaki WOMMA’nın (Word
of Mouth Marketing Association – Ağızdan Ağıza Pazarlama Birliği) tanımına göre, WOM bireylerin başka bireylere
bilgi aktarmasıdır (Womma.org, 2014). Ağızdan ağza iletişim satın alınan bir
ürün hakkında çevremize olumlu ya da olumsuz geridönüş vermemizle
başlamaktadır. Tüketicilerin satın alma kararlarında başkalarından duydukları
etkili olmakta; başkalarından bir ürünün methini duyduklarında o ürünü satın
almak istemektedirler (Silverman, 2007:22). Ağızdan ağza pazarlama da bu gerçek
varlığında önem kazanmakta ve gelişmektedir.
Sosyal mecralarda pek çok konu kullanıcılar arasında
konuşulmaktadır. Kullanıcılar satın aldıkları ürün veya hizmetlerle ilgili de
konuşmaktadırlar. Böylece bir kişiden diğerine ağızdan ağza yapılan bir ürün
veya hizmetle ilgili methiyeler veyahut da olumsuz görüş paylaşımları hızla
yayılabilmektedir. Ağızdan ağza kullanıcılar arasında yapılan bu iletişimler,
etkileşimler firmanın ürününün/hizmetinin benimsenmesinde ve daha fazla satın
alınmasında çok etkili olmaktadır. Firmalarda bu amaçla ağızdan ağza iletişim
stratejileri oluşturulmakta ve sosyal mecralara yönelik olarak da
uygulanmaktadır. Sosyal mecralarda kalabalık topluluklara hitap edebilme,
ürünlerini/hizmetlerini daha fazla insana tanıtabilme olanağına sahip
olacaklarından firmalarda bu iletişim yöntemine giderek daha fazla önem
verilmekte ve uygulamalarının yapıldığı görülmektedir.
Ağızdan ağza pazarlama (WOMM) da, bir ürünü alıp
deneyen ve üründen memnun kalan bir kimsenin, bu ürün hakkında çevresine (aile
fertlerine, arkadaşlarına) olumlu bildirimler vermesi ile gerçekleşen
pazarlamadır. Geleneksel ağızdan ağza pazarlama prensiplerinde, bir kişisel
kaynaktan, örneğin arkadaştan, iş arkadaşından, ya da akrabadan gelen
iletişimlerin olumlu alınma şansının kişisel olmayan, bir televizyon reklamı ya
da dergi reklamı gibi bir kaynaktan alınanlardan daha fazla olduğu
düşünülmektedir (Eaton:1). İnsanlar mal ve hizmetleri önce başka insanlarda
görmekte, duymakta ve onlara ya da yakın bildiklerine sormaktadırlar (Tek,
1997:729-730). Müşteriler ürünler, hizmetler ya da markalar hakkında
konuşmaktadırlar (WOMMA, 2007:3). Bu durum WOMM’da gücünü oluşturmaktadır. Öyle
ki WOMM’da ürünün reklamını bizzat tüketicinin kendisi yapmaktadır. WOM,
müşterinin sesi, WOMM da bu iletişimlerle gerçekleşen pazarlama türü
olmaktadır.
WOM ve WOMM’un
öneminin kavranmasıyla firmaların WOM ve WOMM faaliyetlerinin etkinliğinin
ölçülmesi de önem kazanmaya başlamıştır. NPS (Net Promoter Score – Net Tavsiye
Skoru) yöntemi ticari ve akademik dünyada WOM düzeyini ölçmek için kullanılan
başlıca kantitatif yöntemlerden biridir. Vodafone, General Electric gibi çok
uluslu şirketler, dünya genelinde bu yöntemi uygulamaktadır (Capital Dergisi,
Eylül 2010:93). NPS yöntemi, başlıca tek bir soruya dayanan bir anket
yöntemidir. Deneklere, “İlgili markayı bir yakınınıza veya tanıdığınıza tavsiye
etme olasılığınız nedir?” sorusu yöneltilmektedir. Ardından deneklere 0-10
arasında değişen ölçekte bir rakam işaretlemeleri istenmektedir. Buradan
hareketle NPS skoru hesaplanmaktadır. NPS ölçümü 3’er aylık periyotla
gerçekleştirilmektedir. Yine 3’er aylık periyotlarla ilgili markaların satış
rakamları ve/veya satış gelirleri alınmaktadır. Bu dönemde aynı kategorideki
markaların NPS değişimi ile söz konusu markaların satış gelirleri arasında
anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığı araştırılmaktadır.
WOM ile ilgili yapılan araştırmalar artmaktadır.
Bireylerin WOM yapmasına kaynaklık eden başlıca motivasyon unsurlarının neler
olduğu araştırılmaktadır. Bu bağlamda ilk gündeme gelen motivasyon unsurları;
BAŞKALARINA YARDIMCI OLMAK; ürünün yol açtığı duygusal gerilimi paylaşarak
kişisel rahatlama sağlamak; kişisel onaylanma ihtiyacını tatmin etmek, bilgi
düzeyini sergilemek ve sosyalleşme ihtiyacı olarak ortaya çıkmaktadır (Alemdar
ve Erdoğan, 2005:162-163) (Han, 2008:49-57).
Özellikle 2000’li yıllardan sonra yoğun bir şekilde
ortaya çıkan web 2.0 tabanlı yeni nesil internet teknolojileri, başta sosyal
medyalar olmak üzere WOM çalışmalarına yepyeni bir boyut kazandırmıştır. Normal
şartlarda, birebir yüzlerce kişi ile konuşarak elde edilebilecek konuşma
verisi, sosyal medyalar sayesinde çok kolay ve güvenilir bir şekilde elde
edilebilmektedir..
(Ders notlarımdan alıntı)
Sevgiyle kalın..
Post a Comment